About MasterTalks
Η σκέψη για την οργάνωση μια τέτοιας σειράς ομιλιών οι οποίες θα
απευθύνονται σε μεταπτυχιακούς φοιτητές του ΟΠΑ, έρχεται σε
συνέχεια των συζητήσεων που είχα τα τελευταία χρόνια με
επιχειρηματίες και πολιτικούς οι οποίοι, επισήμαναν την απουσία
ολιστικής θεώρησης, από τα νεαρά στελέχη.
Στο κείμενο που ακολουθεί θα προσπαθήσω εν συντομία, να σας
περιγράψω την επιχειρηματολογία μου για την αναγκαιότητα
οργάνωσης ενός στενευμένου κύκλου ομιλιών και την πρόταση μου.
Στόχος μας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, είναι η προαγωγή
της υφιστάμενης αλλά και η παραγωγή νέας γνώσης που σχετίζεται με
την οικονομία και την επιχειρηματικότητα. Ειδικά όσον αφορά στην
επιχειρηματικότητα, επενδύουμε στην έρευνα και στην καινοτομία με
στόχο την αύξηση των δεικτών παραγωγικότητας.
Αναγνωρίζουμε όμως ότι, αυτή η προσέγγιση, η τεχνοκρατική όπως
έχουμε συνηθίσει να την αποκαλούμε, συνιστά μια μονόπλευρη
θεώρηση των σπουδών. Τα τελευταία 9 χρόνια η κρίση στην Ελλάδα
έχει αναδείξει με τον ποιο περίτρανο τρόπο, τις ατέλειες που
προσφέρει η προσήλωση στην τεχνοκρατική αντίληψη. Οικονομία,
τεχνολογία, δικαιοσύνη, παιδεία, υγεία και πολιτισμός, διαβρώθηκαν
ή επλήγησαν με βάναυσο τρόπο στη σειρά που περιγράφονται, στο
βαθμό που, η έλλειψη οικονομικών πόρων αλλά και θεσμικής
θωράκισης, οδήγησε στo μαρασμό τους.
Η στενή αντίληψη βελτίωσης της ζωής των πολιτών, μέσα από δείκτες
μέτρησης της παραγωγικότητας, έχουν δημιουργήσει αδιέξοδα και
παράδοξα. Από τη μια πλευρά πανηγυρίζουμε σε κάθε αναιμική
αύξηση του ΑΕΠ και την βαφτίζουμε «ανάπτυξη» ενώ οι επίμονα
διψήφιοι αριθμοί ανεργίας, η μετανάστευση εργατικού και
επιστημονικού δυναμικού και η αύξηση του δείχτη ανισότητας (Gini)
προκαλούν κατήφεια και σύγχυση ως προς την ορθότητα των
οικονομικών και επιχειρηματικών επιλογών.
Στην αγωνιώδη αναζήτηση ενός βιώσιμου μοντέλου κοινωνικό-
οικονομικής ανάπτυξης, τα αυριανά στελέχη των επιχειρήσεων
πρέπει να αντιλαμβάνονται τον τρόπο με τον οποίο, οι
κοινωνικές διεργασίες, συνυπάρχουν με τις οικονομικές και
επιχειρηματικές επιλογές.
Η αύξηση του ΑΕΠ, η μείωση του δημοσίου χρέους, η μείωση της
ανεργίας, οι δείκτες επιχειρηματικής κερδοφορίας (που θα επιτρέψουν
την δημιουργία απασχόλησης μέσα από νέες φυσικές επενδύσεις),
όταν σχεδιάζονται αποστασιοποιημένα από τα κοινωνικά δρώμενα,
οδηγούν σε ατραπούς κοινωνικής και εισοδηματικής ανισότητας. Ο
φαύλος κύκλος έτσι υποδαυλίζεται με συνέπεια να καθίσταται πολύ
δυσκολότερη η αύξηση του ΑΕΠ και η βελτίωση λοιπών μακρο – και
μικρο - οικονομικών δεικτών.
Ο τρόπος λειτουργίας της σύγχρονης δημοκρατίας και της
δικαιοσύνης, οι μεταναστευτικές ροές, η παιδεία, η τέχνη, τα
κοινωνικά δίκτυα, η τεχνητή νοημοσύνη, η βιοηθική και οι κοινωνικοί
μετασχηματισμοί που αφορούν στους θεσμούς της οικογένειας, της
ισότητας των 2 (ή και περισσότερων) φύλλων, είναι τα στοιχεία εκείνα
που ένα σύγχρονο στέλεχος (;) οφείλει να λαμβάνει υπόψη σε κάθε
επιχειρηματικό σχεδιασμό.
Τα τελευταία χρόνια ο τρόπος ενσωμάτωσης των παραμέτρων αυτών
στον πολύπλοκο μηχανισμό της Διοίκησης Επιχειρήσεων
γίνεται μερικώς, μέσα στο πλαίσιο της Εταιρικής Υπευθυνότητας. Αυτό
όμως δεν αρκεί ώστε οι απόφοιτοι των σχολών Διοίκησης
Επιχειρήσεων να είναι έτοιμοι να εντάξουν λειτουργικά αυτές τις
παραμέτρους στη σκέψη τους.
Στην λογική αυτή, προτείνουμε το ΜΒΑ και το MSM, να
οργανώσει μια σειρά συζητήσεων με εκπροσώπους της
κοινωνίας, που δεν ανήκουν στο στενό πλαίσιο των
επιχειρήσεων και της οικονομίας, αλλά μέσα από τη διάχυση
των αποτελεσμάτων του έργου τους, επηρεάζουν καταλυτικά
την κοινωνική πυραμίδα, σε όλα τα μήκη και πλάτη, προς την
κατεύθυνση μιας ολιστικής θεώρησης της οικονομικής
δραστηριότητας.
Ιστορικοί, πολιτικοί επιστήμονες, νομικοί-δικαστές, ψυχολόγοι,
φιλόσοφοι, εκπρόσωποι θρησκειών, καλλιτέχνες και συγγραφείς θα
επιχειρήσουν να αναδείξουν τους αγωγούς σύνδεσης μεταξύ
επιχειρήσεων, οικονομίας, πολιτικής και κοινωνίας.
Σε μια σχεδόν αντισυμβατική θεώρηση, θα μπορούσαμε να
αντιληφθούμε αυτήν τη σειρά ομιλιών-συζητήσεων, ως μια
προσέγγιση της αριστοτελικής αρχής του ́homo universalis ́ που
προκρίνει ο Σταγειρίτης φιλόσοφος για τον ολοκληρωμένο άνθρωπο
και με τον τρόπο που αυτός κάνει τις επιλογές του.
Πολύ απλά, πιστεύουμε ότι τα Στελέχη Διοίκησης Επιχειρήσεων (αλλά
και οι αυριανοί επιχειρηματίες), οφείλουν να είναι Ολοκληρωμένες
προσωπικότητες. Υπό αυτό το πρίσμα, θα πρέπει να είναι ικανοί να
αντιληφθούν ότι η έννοια του μακροπρόθεσμου και διατηρήσιμου
επιχειρηματικού κέρδους, εξαρτάται από τη σωστή ανάγνωση και ερμηνεία των κοινωνικών φαινομένων και του τρόπου με τα οποία
αυτά καθορίζουν (η πρέπει να καθορίζουν) τη διαδικασία λήψης
επιχειρηματικών αποφάσεων.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, ενδεικτικά (και όχι περιοριστικά) αναφέρω
κάποιες θεματικές ενότητες, στις οποίες θα ζητηθεί η συμμετοχή
σημαντικών προσωπικοτήτων από διαφορετικούς χώρους.
Ελλάδα - Τουρκία. Η αναγκαιότητα ύπαρξης οικονομικής συνεργασίας σε ένα πλαίσιο γεωπολιτικών εντάσεων.
Κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες: Πως επηρεάζουν την παραγωγικότητα, την ανταγωνιστικότητα αλλά και ταβασικά μακροοικονομικά μεγέθη.
Τα μοντέλα Κοινωνικής δικτύωσης ως σύγχρονο μέσοάσκησης πολιτικής. Τα δυσδιάκριτα όρια καταπάτησης της προσωπικής ελευθερίας.
Ο τρόπος με τον οποίο η λειτουργία των δικαιοσύνης καιτης νομικής δημοκρατίας, επηρεάζει τις επιχειρηματικέςαποφάσεις και τις επενδύσεις.
Θρησκευτικός εξτρεμισμός. Πρόσκαιρη αρνητική συνέπειατης οικονομικής κρίσης, ή προοίμιο ιστορικών αλλαγών?
Υπογεννητικότητα, μετανάστευση και προσφυγικές ροέςστην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Είναι ηπολυπολιτισμικότητα μία λύση στο δημογραφικό της Ευρώπης?
Ο τρόπος με τον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη αναμένεταινα καθορίσει το μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης αλλά καιτις μορφές ανθρώπινης απασχόλησης.
Ο Μετασχηματισμός του θεσμού της οικογένειας και ο τρόπος με τον οποίο αναμένεται να επηρεάσει τις επιχειρηματικές αποφάσεις και τις καταναλωτικές συμπεριφορές.
Οι Ενεργειακοί κόμβοι των Βαλκανίων και ο τρόπος με τονοποίο αναμένεται να επηρεάσουν τις σχέσεις Ανατολής-Δύσης.
Ο ρόλος της ελληνικής παιδείας και γραμματείας, σε ένα διεθνοποημένο οικονομικό περιβάλλον. Γιατί μπορεί να είναι σημαντική για τα στελέχη και τους επιχειρηματίες;
Ψηφιακά νομίσματα και ηλεκτρονική Τραπεζική,χωρίς διαπροσωπικές σχέσεις. Πως αντιλαμβάνονται οι τράπεζες τον ρόλο τους και τη σχέση τους με τους πελάτες στα επόμενα χρόνια;
H συγκεκριμένη πρόταση, θα ενισχύσει την αναγνωρισιμότητα του
τμήματος και των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών, ενώ
παράλληλα τα οφέλη για τους φοιτητές μας θα είναι σημαντικά,
συνεχή και προς πολλές κατευθύνσεις.
Dr. Anastasios a. Drakos
Associate Professor in Financial Management
School of Business / Dept. of Business Administration
Athens University of Economics and Business